Uppsala får nordens största cykelparkering
Erik Sandblom
2007-02-20 15:46:33 UTC
Ekot igår:

Uppsala nya resecentrum kommer att få nordens största cykelparkering. Idag
presenterades planerna som bland annat innehåller ett avgiftsbelagt garage
för cyklar. Men det kan också komma att kosta att parkera cykeln i det
fria.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1211263

Själv tycker jag kommunen kan plocka bort övergivna cyklar gratis. Och att
bara garaget ska kosta pengar.

Erik Sandblom
Oil is for sissies
Marcus Strömberg
2007-02-20 21:25:35 UTC
Post by Erik Sandblom
Uppsala nya resecentrum kommer att få nordens största cykelparkering. Idag
Sånt anses alltså progressivt när man egentligen skulle ha större nytta
av högeffektiv kollektivtrafik -- gärna spårbunden. Cykelparkeringen
är förstås många gånger billigare än räler i gatan och spårvagnar.
--
Marcus

***@abc.se
Erik Sandblom
2007-02-20 21:38:55 UTC
Post by Marcus Strömberg
Post by Erik Sandblom
[...]
Cyklar behöver inga driftsubventioner heller. Cykeln är desstom oftast
snabbare, särskilt om man behöver byta eller om turtätheten är dålig. Man
kan cykla fem kilometer dörr till dörr på en kvart, det är inte många
andra transportalternativ som slår det. Möjligen taxi.

Erik Sandblom
Oil is for sissies
Marcus Strömberg
2007-02-21 19:14:16 UTC
Post by Erik Sandblom
[...]
Man behöver inte ställa cyklar mot spårvagnar, men kollektivtrafiken
klarar av att flytta på mängder av människor samtidigt -- året runt.
De mest effektiva transportlösningarna görs med fordon som klarar av att
svälja många personer samtidigt. Kan man inte bygga en riktig
(underjordisk) tunnelbana i Uppsala om markförhållandena tillåter det?
En miljardinvestering som räcker lääääääänge.
--
Marcus

***@abc.se
Erik Sandblom
2007-02-21 22:12:17 UTC
Post by Marcus Strömberg
Post by Erik Sandblom
[...]
Med ullunderkläder och dubbdäck fixar man det på vintern med cykel med. I
alla fall om det är plogat. Så det är samma som för bussar och bilar.
Post by Marcus Strömberg
De mest effektiva transportlösningarna görs med fordon som klarar av att
svälja många personer samtidigt.
Nej, om varje fordon tar liten plats så är det också effektivt. Om
cyklarna tar för mycket plats vid stationen så kan man ställa dom
vertikalt eller i flera våningar, som garaget Lundahoj.

Kollektivtrafiken kommer aldrig konkurrera med cykel på avstånd under 5km
i en medelstor stad som Uppsala.

Erik Sandblom
Oil is for sissies
Marcus Strömberg
2007-03-03 20:28:49 UTC
Post by Erik Sandblom
Kollektivtrafiken kommer aldrig konkurrera med cykel på avstånd under 5km
i en medelstor stad som Uppsala.
Måhända är det sant, men jag hoppas att just det argumentet inte ska
få Uppsalas kommunalpolitiker att avstå från satsningar på
kollektivtrafiken. En busslinje, spårvagnsspår eller tunnelbana -- tänk
om tunnelbanan i Sverige inte endast var ett Stockholmsfenomen -- som dras
iväg långt utanför stadskärnan kan ju begåvas med hållplatser och/eller
stationer mitt på sträckan. Skickliga ingenjörer kan säkert sörja
för att ingreppen inte behöver bli så stora.
--
Marcus

***@abc.se
Erik Sandblom
2007-03-05 12:02:52 UTC
Post by Marcus Strömberg
Post by Erik Sandblom
[...]
Jag tycker cyklar och kollektivtrafik borde komplettera varann mer, typ
cykel på korta avstånd (upp till 5km, vilket tar 15-20 minuter) och
kollektivtrafik på längre avstånd. Av någon anledning verkar folk tycka
att kollektivtrafiken ska vara heltäckande, med direktlinjer mellan varje
hållplats, något som jag tror blir väldigt dyrt, både att anlägga och
driva.

Jag har sett uppgifter på att tunnelbanan i Stockholm har en snittfart på
30-35 kilometer i timmen i snitt. Lägg till två minuter i var ända för att
åka rulltrappa, plus kanske ett byte, och resan går minst lika fort med
cykel. Blå linjen ska visst nå 50 km/h i snitt, men den ligger å andra
sidan så långt ner att tiden i rulltrappen blir ännu längre.

Spårvagn är en bra lösning om man kan separera den från biltrafiken,
vilket man gjort på många ställen i Göteborg. Men vagnarna når inte ens
upp i 25 km/h i snitt, vilket är lite långsamt, särskilt om man som sagt
måste byta eller gå en bit till hållplatsen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgs_spårvägar#Linjen.C3.A4t_sedan_augusti_2006

Erik Sandblom
Oil is for sissies
Marcus Strömberg
2007-03-06 19:41:23 UTC
Post by Erik Sandblom
Jag tycker cyklar och kollektivtrafik borde komplettera varann mer, typ
Alltså, jag hoppas att ingen, oavsett var, hur och när, har påstått
att cykling och kollektivtrafik är två oförenliga storheter.
Post by Erik Sandblom
[...]
I vårt klimat har en *underjordisk* tunnelbana många fördelar jämfört
med annan typ av kollektivtrafik. Som passagerare står man inomhus i
väntan på tåget skyddad mot väder och vind. Trafiken på spåren är
endast avsedd för tunneltåg och inkräktar aldrig på andra fordons
utrymme. På så sätt är den också väldigt säker, både med avseende
på trygghet som drift. Biljettkontrollen kan/bör läggas helt åtskild
från tågen, så att uppehåll vid perrong blir så kort som möjligt.

Det finns bara en nackdel med en äkta underjordisk tunnelbana:
investeringskostnaderna är höga. Men det handlar som vanligt om
prioriteringar.
--
Marcus

***@abc.se
Erik Sandblom
2007-03-07 10:52:33 UTC
Post by Marcus Strömberg
Post by Erik Sandblom
Jag tycker cyklar och kollektivtrafik borde komplettera varann mer, typ
Alltså, jag hoppas att ingen, oavsett var, hur och när, har påstått
att cykling och kollektivtrafik är två oförenliga storheter.
Du skrev ju att du hoppades att cykelparkeringen inte skulle tas till
intäkt för att inte satsa på kollektivtrafik. Och då menar jag att
kollektivtrafiken bör inriktas huvudsakligen på resor längre än 3-5
kilometer.

Jag ser det som ett litet problem om folk åker spårvagn tre kilometer
istället för att gå eller cykla. Det drar energi i onödan, sparar ingen
tid, och är relativt ohälsosamt. Tre km tar 12 minuter att cykla, även i
15 km/h som det kan bli med ogynnsamma trafikljus. Under gynnsamma
förhållanden, en bra cykelbana med få korsningar, kan man klara 25 km/h i
genomsnitt vilket blir fem kilometer på tolv minuter. Utan att bli
särskilt svettig, om man har rätt kläder.
Post by Marcus Strömberg
investeringskostnaderna är höga.
Det finns en till som jag nämnde, den långa vägen till perrongen. En
person som går 5 km/h tar 72 sekunder att gå 100 meter.

<http://www.resplus.se/stationsinfo/zoom_image.asp?imageid=7314&imagetype=swf&imagename=Cst%20T%20norr>

Enligt kartan över t-centralen verkar det vara svårt att komma under 50m
mellan entré och perrong. 50 + 50 meter tar alltså en minut och tolv
sekunder att gå. Då klarar man sig med en medelfart på 28 km/h i
tunnelbanan för att hålla jämna steg med spårvagnen som går i 25 i snitt.
Men om det råkar vara dubbla minimiavståndet, 100 + 100m, krävs 31 km/h
för att hinna med spårvagnen i 25 km/h. Så det är lätt att den ökade
hastigheten äts upp.

I sammanhanget kan jag nämna att spårvagnen mellan Korsvägen och
Marklandsgatan i Göteborg går i genomsnitt 29 km/h över 5,8 km, räknat på
vägavståndet på Eniro. Om man behövde gå 83 meter i var ända, skulle
medelfarten behöva ökas till 35 km/h för att klara restiden. Så på den
sträckan är spårvägen snabbare än gröna linjen, och lika snabb som röda
linjen.

Hässelby strand och Hagsätra ligger 18,6+10,0 km från varandra, resan tar
cirka 56 minuter = cirka 30 km/h.
Mörby centrum och Fruängen ligger 11,1+8,1 km från varandra, resan tar
cirka 33 minuter = cirka 35 km/h.
Akalla och Kungsträdgården ligger 17,9 km från varandra, resan tar cirka
22 minuter = cirka 50 km/h.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=18143

Så tunnelbanan behöver hög fart för att verkligen vara snabbare än
spårvagn; och då kan man inte stanna så tätt. Det blir iofs komplementärt
med cykel.

Erik Sandblom
Oil is for sissies
Marcus Strömberg
2007-03-10 14:31:53 UTC
Post by Erik Sandblom
[...]
Javisst! Man bygger med all sannolikhet inte en tunnelbana som endast går
mellan ett par tre stationer mitt inne i stan. Givetvis drar man ut den
så att den täcker transportbehovet även för dem som bor i stadens
utkanter och dess förorter. Det betyder dock inte att man ska avstå
från att bygga stationer även inom den lilla radie som täcks väl av
promenader eller cykling.
Post by Erik Sandblom
Jag ser det som ett litet problem om folk åker spårvagn tre kilometer
istället för att gå eller cykla. Det drar energi i onödan, sparar ingen
Nu hoppas jag ha förklarat min inställning på tydligt sätt.
Post by Erik Sandblom
Så tunnelbanan behöver hög fart för att verkligen vara snabbare än
spårvagn; och då kan man inte stanna så tätt. Det blir iofs
komplementärt med cykel.
Allting har inte med snabbhet att göra. På tunnelbanan går det att
transportera matkassar och dylikt utan att behöva riskera ösregn,
iskalla vindar, snöstormar och andra hyss av naturen.
--
Marcus

***@abc.se
Erik Sandblom
2007-03-11 14:50:48 UTC
Post by Marcus Strömberg
Post by Erik Sandblom
Jag ser det som ett litet problem om folk åker spårvagn tre kilometer
istället för att gå eller cykla. Det drar energi i onödan, sparar ingen
Nu hoppas jag ha förklarat min inställning på tydligt sätt.
Ok vi är överens. Men jag tror ändå det är en vanlig uppfattning, att det
är svårt att ta sig fram för egen maskin.
Post by Marcus Strömberg
Post by Erik Sandblom
[...]
Nej, det faller på att tunnelbanan inte går fram till dörren, så man måste
ut i rusket ändå.

Det funkar inte att bygga tunnelbanor för att man ska transportera mat i
papperskassar som inte tål fukt. Det är knäppt. Det går inte an.

Clas Ohlson säljer en 48 liters matvagn för 200kr.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388456

Ortlieb säljer vattentäta cykelväskor. En vanlig pakethållare tar två
väskor med 20 liter i vardera.
http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=en&produkt=bikepackerclass

Vad spelar det för roll om du ska gå fem eller 15 minuter i ösregn? Det
funkar ändå inte med papperskassar.

Erik Sandblom
Oil is for sissies
Marcus Strömberg
2007-03-12 20:00:31 UTC
Post by Erik Sandblom
Nej, det faller på att tunnelbanan inte går fram till dörren, så man måste
ut i rusket ändå.
Har du inte sett hur välintegrerad Karlaplans tunnelbanestation är med
hela Fältöversten-komplexet?
--
Marcus

***@abc.se
Erik Sandblom
2007-03-12 21:21:06 UTC
Post by Marcus Strömberg
Post by Erik Sandblom
Nej, det faller på att tunnelbanan inte går fram till dörren, så man måste
ut i rusket ändå.
Har du inte sett hur välintegrerad Karlaplans tunnelbanestation är med
hela Fältöversten-komplexet?
Hur integrerad är tunnelbanestationen i andra änden då? Med
huset/lägenheten?

Erik Sandblom
Oil is for sissies
Per Löwdin
2007-03-26 06:59:14 UTC
Post by Erik Sandblom
Uppsala nya resecentrum kommer att få nordens största cykelparkering.
Det kan vara en bra sak, om cykelparkeringen blir säker. Idag skulle ingen
som har en bättre hoj parkera den vid Uppsala C, eftersom den utsätts för
risken att antingen bli stulen eller förstörd av att det ramlar andra cyklar
över den. Sist jag ställde en hoj på centralen låg den i en driva av hojar
när jag kom tillbaka med bakhjulet förstört av en trampa på en annan cykel.

Jag efterlyser en lag som tvingar tågen att ha ett utrymme för
cykelförvaring i vilket man kan ta med sig hojen. Det finns dylika system i
de flesta europeiska länder jag rest, och jag har svårt att förstå varför
man inte skulle kunna ha det i Sverige.

Det skulle innebära, att om man ville hoja i Hellas slapp man ta bilen eller
om man skulle på ett sammanträde i Stockholm så kunde kunde man hoja från
dörr till dörr.

Per

http://lowdin.nu
Erik Sandblom
2007-03-26 13:51:46 UTC
Post by Per Löwdin
Post by Erik Sandblom
[...]
EU beslutar ibland om sk järnvägspaket, och detta finns med i det senaste
järnvägspaketet.

http://www.ecf.com/263_1
http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=4679

Detta är något som cyklister egentligen borde hålla sig uppdaterade om.
Och skriva insändare och ringa sin EU-parlamentariker om.
Post by Per Löwdin
Det skulle innebära, att om man ville hoja i Hellas slapp man ta bilen eller
om man skulle på ett sammanträde i Stockholm så kunde kunde man hoja från
dörr till dörr.
På nåt sätt känns detta lite för smart och praktiskt -- kan vi inte bara
bygga motorvägar för 25 miljarder istället? ;-)

Erik Sandblom
--
Oil is for sissies