Problem med sadelstolpe
Erik
2007-04-29 19:05:11 UTC
Jag köpte härom veckan en begagnad Marvil MTB för en billig penning men...

När jag ska justera sadelhölden är det lögn i h-e att få sadelstolpen
att röra sig - den sitter fast ! Jag har använt rostlösande olja och
brutit upp klämman där justerskruven sitter men den är fortfarande fast.
Finns det någon erfaren cykelmekare som kan tipsa hur jag går vidare ?

Undrande/Erik, Uå.
Dan
2007-04-29 20:51:09 UTC
Post by Erik
[...]
Det troliga problemet är att du har en sadelstolpe i aluminium som
sitter i en ram av stål. Det gör att sakerna galvaniseras ihop
alldeles av sig självt. Det finns några varianter att testa:

1. Ta ut vevlagret, vänd cykeln upp och ner och häll in rostlösare i
ramröret så att det rinner fram till sadelstolpen underifrån och vänta
några dagar.

2. Ta av sadeln, vänd cykeln upp och ned och fäst sadelstolpen i ett
skruvstäd. Försök sedan att vrida lös sadelstolpen genom att vrida i
hela ramen. Då får du bättre hävarm, men självklart måste du vara
försiktig så du inte böjer ramen.

3. Såga av sadelstolpen ett par centimeter över ramröret. Använd en
bågfil av den typ som har halva bladet stickandes ut helt fritt och
börja fila en skåra ner längs insidan av sadelstolpen. Akta så att du
inte sågar i ramen. Efterhand kan du börja testa med en tång att ta
tag i en av kanterna och vrida in den, ungefär som när man vrider ihop
en bunt papper som ska in i ett smalt rör. Till slut måste du
självklart köpa en ny sadelstolpe.
--
***@dod.no
Kelly deluxe -06 rigid 1x1
Gekko Warbaby -01 rigid 1x1
Peter
2007-04-29 21:19:03 UTC
Post by Dan
[...]
Goda råd!

Du kan också pröva att helt enkelt använda cykeln en tid utan klämmma för
sadelstolpen. Med litet tur finns det en möjlighet att den lossnar av sig
själv.

Peter
Erik
2007-05-01 20:14:37 UTC
Post by Peter
Post by Dan
[...]
Tack för tipsen!
Ska ta mig an dem under den närmsta tiden - rapport kommer.

/Erik, Uå.
Lars Hilde
2007-05-12 18:53:56 UTC
Post by Erik
[...]
Mye av det samme som er skrevet før, men jeg gir deg denne linken
allikevel:
http://terrengsykkel.no/index.php?id=1231
--
mvh
Lars Hilde
Lars Hilde
2007-05-12 18:56:38 UTC
Post by Erik
[...]
Mye av det som er sagt allerede, men gir deg denne linken allikevel:
Lars Hilde
Erik Sandblom
2007-05-14 14:09:05 UTC
Post by Erik
[...]
http://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

Hoppas det har lossnat för dig :-)

Erik Sandblom
Oil is for sissies
u***@gmail.com
2007-06-03 19:35:28 UTC
Post by Erik Sandblom
Post by Erik
[...]
Hej Erik
Det du råkat ut för är att alu-stolpen och stål-sadelröret har "vuxit
ihop",det finns inget rostlösn. i hela världen som kan ta det.
om du inte hunnit kapa stolpen ännu kan du sätta den i skruvstädet med
cykeln upp o ner , häv med cykeln och se ifall det lossnar...
www.uffescykel.com
Erik
2007-06-25 19:33:39 UTC
Post by u***@gmail.com
Post by Erik Sandblom
Post by Erik
[...]
Tjaa, så här gick det:

Mina egna ansträngningar var förgäves, precis som en del av er som
svarat förutspått. Jag trodde möjligen det kunde gå med rostlösande olja
i kombination med värmning av ramen samtidigt som jag kylde sadelstolpen
med kylspray, men icke-sa-nicke.
Istället gjorde jag så här: Med rondell skar jag upp ett vertikalt spår,
ca 10 cm, i den del av sadelstolpen som stack upp ovanför ramen. I mina
gömmor hade jag en sadelstolpe modell äldre, ytterdiam 25 mm, som jag nu
kunde pressa ner i den gamla sadelstolpen. Sedan säkrade jag rätt höjd
med ett klammer runt de båda stolparna.

Nu kan jag cykla vidare med rätt sadelhöjd.

Trevlig sommar/Erik R, Uå.