Ännu en köpa-racer-fråga
Marcus
2006-07-10 23:17:40 UTC
För 15-20 år sedan (d.v.s från tonåren till 20+) cyklade jag intensivt –
på en antikvitet bestående av röd Reynolds 531, mittdragande
Mafac-bromsar med kromläderklotsar, Brooks-sadel (ni som var med på den
tiden vet vad "den tredje testikeln" är för något...) , hemsydda tubdäck
och i övrigt Campagnolo och titan (kolfiber fanns knappt på den tiden)
så långt ögat nådde.

Nu när jag alltmer umgås med tanken att (sälja motorcykeln och istället
för en del av pengarna) handla mig en racer, fungerar förståeligt nog
inte min gamla referens om vad en ok cykel ska bestå av. Handlarna vill
såklart sälja det de har i sortimentet – men jag vet ju inte hur seriöst
jag ska ta besked som att lödda ramar är dött och att det är svetsat som
gäller (eller aluminium $ eller kolfiber $$), att tubdäck har inte
använts sen reformationen och att sidodragande bromsar är myyycket
bättre.

Jag vet med andra ord inte ett jota om vad jag ska titta efter. Cykeln
är tänkt till framför allt (mer eller mindre daglig) motionscykling +
någon 25-30-milarunda någon gång ibland (har trampat typ runt Skånes
gräns någon gång på lånad cykel, lagom heldag), kanske någon
vätternrunda i framtiden. Både möjlig budget och prylbögeri är klart
mindre än när jag var 20 – men jag vill ju ha en cykel som fungerar.

Tips, idéer, förslag på budget, tips på bra handlare i Malmö med omnejd?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/
Marcus Strömberg
2006-07-20 11:01:17 UTC
Post by Marcus
Tips, idéer, förslag på budget, tips på bra handlare i Malmö med omnejd?
Kör på! Duktigt av dig att förebygga framtida krämpor med fysisk
träning.
--
Marcus

***@abc.se
Marcus
2006-08-02 00:36:03 UTC
Post by Marcus Strömberg
Kör på! Duktigt av dig att förebygga framtida krämpor med fysisk
träning.
Försöker du säga att jag dessutom ska sluta röka?!? ;)

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/
Marcus Strömberg
2006-08-02 20:35:57 UTC
Post by Marcus
Försöker du säga att jag dessutom ska sluta röka?!? ;)
Tobak är bevisligen en livsfarlig drog som bryter ned andningsorganen
successivt när man röker den. Enda anledningen till att den ännu
tolereras kan knappast bero på annat än att dess historia i Europa
räknas från 1400-talet.

Ja, du borde sluta röka.
--
Marcus

***@abc.se
Martin T
2006-10-01 03:06:15 UTC
Captain's log. On StarDate Tue, 11 Jul 2006 01:17:40 +0200 received comm from
***@abc.se (Marcus) on channel swnet.sport.cykel:

: såklart sälja det de har i sortimentet – men jag vet ju inte hur seriöst
: jag ska ta besked som att lödda ramar är dött och att det är svetsat som

Japp, tekniken har gått framåt inom svetsning och det är nuförtiden lättare att
få snygga svetsar med hög hållfasthet och kvalitet.

: gäller (eller aluminium $ eller kolfiber $$), att tubdäck har inte
: använts sen reformationen och att sidodragande bromsar är myyycket
: bättre.

För motion och träning så är det nog mycket ovanligt med tubdäck. När det är
tävling på proffsnivå så är det väl fortfarande lite blandat?

: Tips, idéer, förslag på budget, tips på bra handlare i Malmö med omnejd?

CykelCity finns ju i Lund ivf.

martin|t
--
Martin Törnsten - http://martin.tornsten.com/