Belysning
Erik Sandblom
2006-04-04 12:56:43 UTC
Hej!

Inte för att den mörka årstiden stundar, men vad har ni för belysning på era
cyklar? Och vad tycker ni man behöver?

Jag har tre cyklar;
en med batteri/diod fram och bak,
en med batteri/diod bak och flaskdynamo fram, och
en med navdynamo fram och diod bak, utan batterier.

De med dynamo fram har framlampan lågt monterad, som brukligt. Den är släckt
när man stannar. Ska man komplettera med batteridiod på styret eller i
hjälmen då? Jag cyklar mest i stan på upplysta ställen. Att ha en framlampa
monterad lite högre upp kanske mest gäller på mörka ställen och i biltrafik
över 50 km/h?

Erik Sandblom
Jens Kr. Kirkebø
2006-04-04 16:06:25 UTC
On Tue, 04 Apr 2006 14:56:43 +0200, Erik Sandblom
Post by Erik Sandblom
Hej!
Inte för att den mörka årstiden stundar, men vad har ni för belysning på era
cyklar? Och vad tycker ni man behöver?
Ja, det kommer jo helt an på bruksområdet. Sykler man stort sett på
opplyste sykkelstier så holder det vel godt med "bli sett" lys foran
og bak. Sykler man i skogen i mørke høstkvelder eller langs mørke
landeveier i kraftig regnvær trengs noe vesentlig bedre.

Selv har jeg doble Niterider 10W HIDs (xenon) foran (spot+flood) samt
en 16 dioders Niterider baklykt. Fungerer kjempefint for meg men er
vel total overkill for de fleste andre og også utenfor de flestes
sykkellysbudsjett vil jeg tro :)
Erik Sandblom
2006-04-05 12:52:13 UTC
Post by Erik Sandblom
[...]
Frågan är hur lågt en dynamolampa kan sitta och ändå anses väl synlig.
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Varför har du så starkt lyse bak? Är det mörkt så syns du väl även med en
svag baklampa. Är det dimma och regn du tänker på då?
--
Erik Sandblom
my site is EriksRailNews.com
for those who do, no explanation is necessary
Per Elmsäter
2006-04-07 18:22:23 UTC
Post by Erik Sandblom
Varför har du så starkt lyse bak? Är det mörkt så syns du väl även
med en svag baklampa. Är det dimma och regn du tänker på då?
Kan vara skönt en regnig kväll på en mörk landsväg där bilarna kör full
rulle.

--
Perre

Symfoni, en kost- och träningsdagbok