Brev till trafikkontoret
Erik Sandblom
2006-06-11 16:42:05 UTC
Hejsan,

Jag har nyss skickat detta brev till Trafikkontoret i Göteborg med epost. Du
kan se vägarna på www.hitta.se eller kartor.eniro.se

Hej Trafikkontoret

Jag är vardagscyklist och uppskattar det omfattande cykelbanenätet som
byggts i stan. Lika glad som jag blir över cyklingen, lika frusterad blir
jag när cykelbanorna inte håller måttet.

På Kyrkåsgatan finns en cykelbana som jag sällan eller aldrig använder,
eftersom den är mycket krokigare än bilbanan. Jag tror att envar som tittar
på den, instämmer i att den är larvigt krokig. Eftersom Kyrkåsgatan är lågt
trafikerad och tätt packad med parkerade bilar på båda sidor, vore det
mycket bättre att bredda bilvägen genom att ta bort cykelbanan. Helst även
förbättra sikten genom att ta bort bilparkering på ena sidan. För att dämpa
farten kan man sätta upp trevliga blomlådor i slalom. Då kan man cykla på
vägen utan att bli rädd för fartdårar.

Viktor Rydbergsgatan är en härlig nerförsbacke mot Avenyn. Där finns en
cykelbana som jag bara använder på väg uppför backen, eftersom på väg ner är
den för dålig. Asfalten är inte jämn, utan gungar på ett otrevligt sätt.
Dessutom finns parkerade bilar alldeles i anslutning till banan. Därför
cyklar jag alltid på den släta bilvägen i ungefär 30 km/h. Jag försöker
hålla uppsikt bakåt och inte blockera biltrafiken, men bilisterna tycks inte
störas. Det är tryggt och säkert för andra trafikanter, och snabbt och
trevligt för mig.

Viktor Rydbergsgatan är märklig eftersom bilparkering endast finns på sidan
med nerförsbacke, när det borde vara tvärtom.

Längs Stena Danmarksterminalen finns en ny cykelbana som är enerverande
skumpig och gungig. Där finns inga som helst hinder, så man kan cykla så
fort man orkar och har lust med. Det går alldeles utmärkt vid sidan av
cykelbanan, där bilvägen är slät och jämn som smör.

Jag har funderat över varför nya cykelbanor görs skumpiga och gungiga
(skumpigare än exempelvis Särocykelbanan genom Askim). Kan det vara för att
dämpa farten och minska singelolyckorna? Det är fel i så fall, eftersom det
skrämmer bort cyklisterna från cykelbanorna. Om man verkligen bryr sig om
cyklisternas säkerhet skulle man satsa på fler poliser som kollar cyklarnas
tillstånd, som man gör i korsningen Vasagatan/Sprängkullsgatan. Man skulle
också ordna med ordentlig cykelutbildning i skolor och bland allmänheten,
istället för att ensidigt fokusera på hjälmar. Det är bättre att inte ramla
utan hjälm, än att ramla med hjälm.

Erik Sandblom
hjälmförsedd och bil-körkorts-försedd cyklist
Christian

Erik Sandblom
2006-07-15 02:32:53 UTC
Post by Christian
Posta gärna svaret (om du får något).
Jag fick ett pappersbrev daterat 16 juni där han skriver att cykelbanan på
Kyrkåsgatan är rak förutom i vändslingan i ena änden. Han har rätt i sak,
men i andra ändan, Kyrkåsplatsen, finns ånyo en fånig omväg för cyklister,
samtidigt som bilvägen är föredömligt rak.

Vidare att cykelbanan på Kyrkåsgatan ingår i ett cykelstråk och att det
finns ett stort behov av parkeringsplatser. Samt att han pendlingscyklar
varje dag på den banan :-)

På Viktor Rydberg säger han att parkeringen finns växelvis på båda sidor.

Angående den guppiga, gungiga asfalten hänvisar han till tel 150017 så de
hänvisar till ansvarig för beläggningen. Jag har inte fått svar därifrån,
misstänker att gunget är nån avsiktlig fartdämpningsåtgärd.

Jag har inte svarat ännu, men eftersom bilarna kör långsamt på Kyrkåsgatan
tycker jag inte att någon separat cykelbana behövs.

Vad tycker ni andra cyklister? Om bilarna inte kör fort (20-30km/h) är det
väl på alla sätt bättre att cyklisterna lär sig trafikreglerna, tillämpar
dem, och tar plats i vägen? Bättre än särskilda cykelbanor, som tar plats
i onödan och ofta missbrukas som lastplats och promenadstråk.

Erik Sandblom
--
Oil is for sissies