cykellampa på induktion
Erik Sandblom
2006-09-29 22:21:28 UTC
Hej,

Någon som testat Reelights? De går på induktion och jag har för mig att de
finns på Veloform i Göteborg.

www.reelight.dk

Här står det att tusen cyklister i Göteborg testar dem, någon av dessa
kanske läser detta...

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,1.000_goteborgare_testar_ny_typ_av_cykellampa

Nu finns det tyligen en ny variant som även lyser i fem minuter efter man
stannat, men nackdelen är att de inte lyser lika starkt som den vanliga
varianten. Jag undrar hur stor skillnaden är.

Erik Sandblom
my site is EriksRailNews.com
Fredrik Jonson
2006-09-30 05:51:11 UTC
Post by Erik Sandblom
Någon som testat Reelights? De går på induktion och jag har för mig
att de finns på Veloform i Göteborg.
Nepp, men det verkar ju onekligen intressant. Det skulle kanske vara bra
med en variant med sladd, så att ljuset kommer upp lite, då skulle man
fått längre räckvidd. Ljuset skulle dessutom hamna mer i ögonhöjd för
bilister, vilket nog ökar synligheten.

Samtidigt tycker jag nog dagens lysdiod och batteri-lampor är helt okej,
de är smidiga nog för att stoppa i jackfickan och batterierna behöver
man inte byta så ofta.
Fredrik Jonson
Marcus Strömberg
2006-09-30 11:29:56 UTC
Post by Erik Sandblom
stannat, men nackdelen är att de inte lyser lika starkt som den vanliga
varianten. Jag undrar hur stor skillnaden är.
Fungerar den som en strålkastare? Lyser den upp vägen framför
cyklisten? (Många cykellampor har varit lika funktionella som
julgransljus -- de skickar ut ljus, men de lyser inte upp.)
--
Marcus

***@abc.se
Fredrik Jonson
2006-09-30 12:35:15 UTC
Många cykellampor har varit lika funktionella som julgransljus
-- de skickar ut ljus, men de lyser inte upp.
Nå, det du kallar julgransljus gör ändå nytta, speciellt i stadstrafik
där man har hjälp av gatubelysning för att lysa upp vägen framför
cykeln. Andra ser mig ju, och det är för mig huvudsaken. Även om jag
självklart föredrar rejäla lampor så man både ser och syns bättre.
Fredrik Jonson
n***@gmail.com
2006-10-01 21:00:44 UTC
Post by Erik Sandblom
Hej,
Någon som testat Reelights? De går på induktion och jag har för mig att de
finns på Veloform i Göteborg.
www.reelight.dk
Hoppas att det går att ställa in dom så att dom inte blinkar; man
får inte ha blinkande ljus på cykeln i Sverige. Detta skiter
naturligtvis alla fullständigt i, men så är det.

Trafikförordning (1992:1276)
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete
som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för
fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller
strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som
varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.

Hälsningar Martin