Köpråd för första racern
Fredrik Jonson
2006-05-21 08:17:28 UTC
Hej,

Jag är påväg att skaffa mig en racercykel. Sedan många år har jag varit
ute och rullat främst på en mtb, men nu vill jag ha något lite mer
ändamålsenligt, jag hamnar nämligen ganska ofta ändå på ladsvägar påväg
till och från skogsrullen. Målet med cykeln är att ha nåt att sticka ut
med på helgerna, första hand för motionens skull, tävling är nog inte
aktuellt.

Nu undrar jag om gruppen har lite köpråd. Min budget ligger på max
10kkr, och det bör inkludera pedaler och ett par skor. Naturligtvis får
det gärna vara billigare. =)

Jag vacklar lite nu, jag var inne hos teamsportia igår och de hade en
riktig budgetcykel, "Extreme tour" dvs teamsportias noname-märke, för
5kkr[0]. Den är utrustad med shimano sora 16vxl. Handlaren sa att om jag
ville ha något mer än det sålde han mig förstås gärna något lite dyrare,
men att jag egentligen inte skulle märka någon skillnad förrän jag kom
upp i det dubbla, dvs 10kkr för cykeln.

Jag har också tittat lite på Scott, de har en instegsmodell (S60 [1])
för 7.5kkr (24vxl 2200/sora), och en med carbon-gaffel/sadelpost
(S50 [2]) för 8.5kkr. På dessa tillkommer dock pedaler.

Som newbie kan jag bara se skillnaden i växlarna. Det är klart, på
mtbn tycker jag det är väldigt trevligt med 24x, så att man alltid kan
hitta idealläget. Men det kanske är mindre relevant på en racer?

Nu funderar jag förstås på det handlaren påpekade, att jag som motionär,
ändå inte märker nån skillnad om jag inte går upp rejält i pris. Samt
i sken av detta om jag inte heller skulle märka nån skillnad på S50 och
S60:n. Är det där med kolfiber i gaffel och sadelstolpe bara ett
försälningstrick för prylnördar som jag? Och vad är det sådär i
allmänhet jag bör tänka på som förstagångsköpare?

Finns det förresten någon bra onlinebutik med utbud av cyklar för under
10kkr? När jag surfat runt verkar de flesta börja nånstans kring 10 och
snabbt springa iväg uppåt.

[0] http://teamsportia.se/t/Product____2132.aspx
[1] http://www.scottusa.com/product.php?UID=7531
[2] http://www.scottusa.com/product.php?UID=7530
Fredrik Jonson
Tommy Pollak
2006-05-22 18:22:39 UTC
3*8 växlar behöver Du bara om Du ska köra i extremt bergig terräng. 3
kransar fram ger större skillnad mellan ytterlägena. För tätare delning
är 9-delat eller 10-delat viktigare.

Sadelstolpe i kolfiber är klar överkurs. Gaffel i kolfiber är kanske
inte så dumt på en aluminiumcykel, den är lite mjukare än aluminium.

Många cykelaffärer har något de kallar Vätterncyklar. Det verkar vara
något som borde passa Dig. Viktigt är att se till att storleken passar
Dig. Sadelhöjd, längd på vevarmar, höjd på styret, längd på styrstam,
bredd på styret så att sittställningen blir både bekväm och effektiv.

Hälsningar
Tommy Pollák
Wiboms v 12, 2 tr Tel 08-27 24 27
171 60 SOLNA
Fredrik Jonson
2006-05-23 22:06:15 UTC
3*8 växlar behöver Du bara om du ska köra i extremt bergig terräng.
3 kransar fram ger större skillnad mellan ytterlägena. För tätare
delning är 9-delat eller 10-delat viktigare.
När du nämner det låter förklaringen om fram vs brakkransar väldigt
rimlig. Fast just nu står ju jag och väger mellan 2x8 och 3x8, så
frågan är om jag då kan få till exempel 2x9 istället? Utöver att byta
kransar, vad är mer inblandat, växelreglage, kedjeförare?
Sadelstolpe i kolfiber är klar överkurs. Gaffel i kolfiber är kanske
inte så dumt på en aluminiumcykel, den är lite mjukare än aluminium.
Heh, jag kör helt odämpat på mtb:n så att köra landsväg kommer nog ändå
att upplevas som en bris i jämförelse med "överkroppsmassagen" jag får
på stigarna nu. =)
Viktigt är att se till att storleken passar dig. Sadelhöjd, längd på
vevarmar, höjd på styret, längd på styrstam, bredd på styret så att
sittställningen blir både bekväm och effektiv.
Och när man är helt grön, hur katten vet man det? De handlare jag pratat
med har mer eller mindre sagt att 1) det inte är _så_ himla noga, samt
2) det går att byta stuff (styrstång, vevarmar, etc) efter något år när
man själv vet bättre. Och det lät ju inte så dumt. Självklart behöver
jag inte medvetet köpa en cykel som inte passar från början. Frågan är
dock om jag verkligen kommer kunna identifiera den där centimetern som
saknas på vevarmarna tex?
Fredrik Jonson
Erik Sandblom
2006-05-24 20:41:28 UTC
Post by Fredrik Jonson
[...]
Tommy och andra kan detta bättre än jag, men eftersom ingen annan svarar...

Du får väl helt enkelt prova olika vevarmar. Kan man verkligen välja på
centimetern hur långa de ska vara? Köp ett par långa och ett par korta?

Här tycks de mena att man trampar fortare med korta vevarmar och långsammare
med längre, så du kanske kan anpassa dig om det behövs.

<http://groups.google.com/group/rec.bicycles.tech/browse_thread/thread/c5d88
69b4c9cc2bb/704f8a1622e0372e>
--
Erik Sandblom
my site is EriksRailNews.com
for those who do, no explanation is necessary
Fredrik Jonson
2006-05-25 13:05:20 UTC
Post by Erik Sandblom
Post by Fredrik Jonson
Viktigt är att se till att storleken passar dig.
Och när man är helt grön, hur katten vet man det?
Du får väl helt enkelt prova olika vevarmar. Kan man verkligen välja på
centimetern hur långa de ska vara?
Det där med vevarmarna var bara ett vilt exempel. Det är som utomstående
lätt att få intrycket att sådana detaljer spelar väldigt stor roll.
Precis som jag fått intrycket att många webbutiker inte verkar vilja befatta
sig med en förrän man har mätt upp sig i millimetrar och vet precis vad
man vill ha.

Själv bor jag i en ganska liten stad, och cykelbutikerna jag varit inne
i har oftast bara en modell hemma, vilket gör det svårt att få en bra direkt
jämförelse.

Nå, tack för responsen hitintills, jag hade hoppats på lite fler svar
än såhär. Antar att resten är ute och cyklar i vårsolen redan. =)
Fredrik Jonson
Erik Sandblom
2006-05-25 14:48:13 UTC
Post by Fredrik Jonson
Post by Erik Sandblom
Post by Fredrik Jonson
[...]
Det är precis som med kläder. Ska man spendera flera tusen kronor, så måste
man prova innan man köper.
Post by Fredrik Jonson
[...]
Om du är bekväm med engelska kan du fråga på rec.bicycles.tech . Tyska
gruppen de.rec.fahrrad är också ganska aktiv.
Fredrik Jonson
2006-05-26 13:29:18 UTC
Post by Erik Sandblom
Det är precis som med kläder. Ska man spendera flera tusen kronor, så
måste man prova innan man köper.
Sant. Dock är det lite hönan och ägget; det är inte lätt att veta vad
man behöver om man inte har tidigare erfarenheter att luta sig mot.
Post by Erik Sandblom
Om du är bekväm med engelska kan du fråga på rec.bicycles.tech . Tyska
gruppen de.rec.fahrrad är också ganska aktiv.
Jag ska snegla lite i den r.b.t. Tack för tipset.
Fredrik Jonson
Erik Sandblom
2006-05-27 17:32:49 UTC
Post by Fredrik Jonson
Post by Erik Sandblom
[...]
Då får du väl börja nånstans genom att köpa en billigare cykel, och läsa på
r.b.t, och prova med att justera allt som kan justeras på den cykel du
köper. Det är trots allt en hel del som kan justeras. Så småningom kommer
det utkristallisera sig vad du vill ha, och då kan man måttbeställa en ram
och flytta över alla delarna.

Du vet väl redan det här, men det är min bestämda uppfattning att man ska
justera och underhålla allt rätt, innan man funderar på att byta till dyrare
komponenter. Tål att upprepas, särskilt när man ser alla fina grejer man kan
köpa :-)

Lycka till och berätta gärna hur det går.
Per Elmsäter
2006-06-08 21:10:03 UTC
Post by Fredrik Jonson
[...]
Försök hitta en cykelaffär, inte en sportaffär eller Cykelringen typ. Utan
nån som vet vad han talar om. CykelCity har en bra instegsmodell i sina
Columbus ramar. En vettig ram till rimligt pris. Köp hellre en bra ram som
passar dig och billiga komponenter än tvärtom. 2*9 eller 2*10 växlat kommer
du absolut att vilja ha. Det blir för många komponenter att uppgradera om du
börjar med 2*8
Lita inte på någon som säger att one size fits all eller typ tre storlekar.
S M och L
--
Perre

Symfoni, en kost- och träningsdagbok
http://www.kostforum.se
Erik Sandblom
2006-06-09 00:51:53 UTC
Post by Per Elmsäter
Köp hellre en bra ram som
passar dig och billiga komponenter än tvärtom.
Hur vet man vilken ram som passar?

Erik Sandblom
bruse
2006-06-21 07:48:48 UTC
Post by Erik Sandblom
Post by Per Elmsäter
Köp hellre en bra ram som
passar dig och billiga komponenter än tvärtom.
Hur vet man vilken ram som passar?
Erik Sandblom
Ställ di mot en vägg utan skor, och hälarna mot väggen med nåra cm
mellan. Kör upp en bok i skrevet - var inte blyg! Mät från golvet
till bokens överkant. Det är din benlängd.

Sadelhöjd = benlängd x 0,883
Ramstorlek (lvg) = benlängd x 0,66
Ramstorlek (mtb) = benlängd x 0,66 - 10 cm

Men viktigaste måttet är mellan sadelstolpe och styre. Besök en
seriös cykelaffär (inte Cykelringen osv) så mäter dom upp dig.
Erik Sandblom
2006-06-21 20:48:05 UTC
Post by bruse
Post by Erik Sandblom
Post by Per Elmsäter
[...]
Intressant. Hur långt ska det vara mellan sadelstolpe och styre då?

Både sadel och styre kan ofta justeras. OK bara sadeln och inte
sadelstolpen, men ändå.

Erik Sandblom

Dan
2006-06-09 05:51:03 UTC
Post by Per Elmsäter
Köp hellre en bra ram som
passar dig och billiga komponenter än tvärtom.
Det där är en gammal sanning som i viss mån stämmer fortfarande, men
jag och flera med mig har gjort tvärtom också. Jag köpte en cykel på
höstrea, med tråkig ram från Taiwan men med genomfört hög klass på
komponenterna. På det viset fick jag hela utrustningen väsentligt
billigare än om jag skulle ha köpt den löst. Därefter var det bara att
köpa sig sin drömram och börja transplantera.
--
***@dod.no
Orange Patriot -03 boing-boing
Bianchi 1885 -05 racer
Fredrik Jonson
2006-06-09 20:48:53 UTC
Post by Per Elmsäter
Post by Fredrik Jonson
[...]
Utan nån som vet vad han talar om. En vettig ram till rimligt pris.
Köp hellre en bra ram som passar dig och billiga komponenter än
tvärtom. 2*9 eller 2*10 växlat kommer du absolut att vilja ha. Det
blir för många komponenter att uppgradera om du börjar med 2*8.
Idag slog jag till. Så nu sitter jag här, lite halvmör i benen efter två
timmars (ovan) cykling på allsköns småvägar i bygden. Underbart! Det var
en sån ingivelse, satt på jobb och såg hur solen sken där ute; det var
helt enkelt bara dags. Väl på cykeln var det intressant att jämföra med
min mtb, lite mer fart i nedförsbackarna om man säger så.

Det blev den lite dyrare scotten. Det var vad han hade hemma, så jag
kunde lämna cykelbutiken (ja, en riktig cykelaffär!) med den direkt.
Men handlaren var schysst och snodde ihop ett paket med skor, pedaler,
extrapedaler till min gamla mtb, hjälm och lite annat småplock för ett
humant pris, så fastän det blev dyrare än planerat är jag nöjd.

Det är visserligen bara 3x8 på den, så när det är dags att uppgradera
blir det som du säger dyrare. Just växelgruppen är faktiskt den enda
lilla invändningen jag själv har. Dock hade jag nytta av den minsta
kransen redan på premiärturen, det finns en hel del tunga backar här i
Blekinge.

Förresten var kvällens runda första gången jag körde med cykelskor (spd).
Jag var rätt nervös före jag stack ut, men det gick väldigt fort att
vänja sig vid att vrida på hälen när man vill sätta ner foten. Sen
hjälper det nog att jag åkte på landsväg och inte behövde stanna så
ofta. Det blir nog annorlunda i skogen, där man behöver ta stöd med
fötterna ganska ofta.

Gissa om det blir åka av i helgen! =)
Fredrik Jonson
Erik Sandblom
2006-06-10 22:41:05 UTC
Post by Fredrik Jonson
[...]
Ja det låter verkligen underbart, lite avis blir man.

Alla säger det där med spd är så bra, det måste jag testa.

Grattis!

Erik Sandblom
Fredrik Jonson
2006-06-11 19:24:09 UTC
Post by Erik Sandblom
Alla säger det där med spd är så bra, det måste jag testa.
Jo, det tog inte mer än några tramptag att inse fördelarna med
det. Till och med en glad nybörjare som jag själv kan ju direkt
få extra kraft genom att dra på vägen upp i varvet. Det sitter
fint när man känner stagnationen närma sig i uppförsbackarna.

Snodde åt mig en cykeltidning påväg hem från dagens tur. Det fanns
en teori-artikel där, så snart vet jag snart vad jag gjort för
newbiefel under helgen också. =)
--
Fredrik Jonson